Høsten er her. Snart er det vinter. Og siden vi er litt sesongkonservative, ville vi kjøre et bilde som ikke skrek av verken vår eller sommer på forsiden av høstnummeret. Her kan du lese deg opp om hva vi har tenkt om valg av bilde på årets siste utgave i vår tredje årgang.
Forsiden på Oppstrøms #9 prydes denne gang av et bilde fra en fotograf som er en av fotoredaktørens favoritter.
Jørn H. Moen er Dagbladet-fotograf, og deres utskremte feature-mann. Han har reist til krigsområder og tatt bilde av Berlin-muren før den falt. Dessuten dokumenterer han møysommelig fuglelivet i hagen (og andre steder) med langlinsa og publiserer det på Instagram.
Mørkt, kontrastfyllt og vakkert
Døgnflua som pryder hånden til Geir Ruud er mest sannsynlig avfotografert i Nordmarka. Eller Østmarka. Eller et annet sted sør i landet. Og da er det også mest sannsynlig tatt tidlig på sesongen, skal vi tolke insektstypen rett.
Men det er ikke alle steder små, mørke døgnfluer klekker i juni, og hadde dette vært i Troms eller Finnmark kunne det fint havnet i kategorien sensommer-døgnis. Dermed kunne også bildet havnet i kategorien «høstbilde», som er akkurat det vi leker her. For da vi testet det ut, var det ingen vei tilbake.
Liker du forsiden på papirmagasinet og har lyst til å se mer av Oppstrøms #9? Hvis du ikke allerede er abonnent kan du bli det her. Du får da tilsendt høstutgaven straks. Eller du kan kjøpe et gavekort til en heldig venn.
(Saken fortsetter med våre egne tanker om valg av forsiden under bildet)
Tanker om coverbildet på årets siste papirmagasin:
Jørgen Platou Willumsen
«Fluefiske har for meg alltid fungert som en slags katalysator. Et sted der tid, jobb og livets utfordringer opphører, og alt handler om noe så enkelt som å få en fisk til å ta en flue. I en tid der Europa er i krig og energikrisen preger enhver overskrift, er det kanskje greit å bli minnet om de små, men akk så viktige tingene i livet. Fluefiske.
Love er vel ikke akkurat hva jeg forventer fra en tættis av dette slaget. Og det er nettopp denne kontrasten som er så fin. Som et slags bilde på hvor komplekst eller uhyre enkelt ting kan være. For er det en ting som er helt sikkert; alle har godt av en katalysator, og for meg er dette bilde en påminnelse om at bak det kjipe finnes det et godt sted, et sted der alt forsvinner.»
– Jørgen Platou Willumsen, AD
Jostein Henriksen
«Siden det er lett å henge seg opp i døgnflua og neven (som forøvrig tilhører en av Norges beste, men akk så lite produktive fluefiskeskribenter), har jeg lyst til å snakke om bakgrunnen. Jeg kan lukke øynene og lukte de dagene der. Oslomarka helt i begynnelsen eller helt på tampen av sesongen. Vått og mye kaldere enn man skulle tro.
Jeg vokste opp på Solemskogen i Lillomarka og pleide å hate sånne dager. De var nitriste på en kjip og særegen norsk måte. Etter å ha vært borte fra Norge et helt år, så jeg dem i et annet lys. Da vi kom inn over Gardermoen, kikket jeg ut av flyvinduet og så Nordmarka. Regntunge grantrær i et monokromt landskap. Jeg hadde ikke hatt nevneverdig hjemlengsel, men allikevel følte jeg en dyp glede ved gjensynet.
Fisketurer på sånne dager skjer uten forventninger om at noe skal skje. Det er for kaldt til ordentlige klekkinger, og man ser ett eller to vak. Får man en fisk, skjer det helt uforvarende. Et slumpetreff og ikke en bragd. Men det er fint allikevel. Det er mitt landskap det der. Sitter i ryggmargen min.»
– Jostein Henriksen, redaktør
Joakim Andreassen
«Etter 12 år som fotograf i terrengsykkelindustrien har jeg sett mange «knuckles» med tatoveringer ment for å skape et bilde av at man er litt tøffere enn man egentlig er: «LIVE. FAST.», «HARD. LUCK.» «STAY. TRUE.», «RIDE. HARD.» osv. Gjesp…
Jeg kjenner ikke Geir personlig, men i motsetning til «ekstremsport-badasser» virker han som en fyr som tatoverer det han føler at passer for ham. Og ikke nødvendigvis det som sender det «riktige» signalet. Det kan jeg like, uavhengig av om det eksempelvis hadde stått «SLUK» på den andre hånda.
Jeg kan også like sånn cirka alt fotograf Jørn gjør bak kamera. Han er et estetisk forbilde for en dokumentarmann som undertegnede. Derimot virker han ikke som en fyr som tatoverer «LOVE» på knokene. Eller noe som helst annet for den saks skyld. Uten at jeg har empirisk belegg for å mene noe om det vel å merke.
Uansett: Bildet er perfekt. Mørkt og sesongslutt-aktig. Og det er vel mer eller mindre så langt man kommer fra en forsideklisjé. Et bilde som oser av Oppstrøms-ånden på alle mulige måter.»
– Joakim Andreassen, fotoredaktør
Tegn ditt abonnement på Oppstrøms eller kjøp gavekort nå:
- PRINT & OPSTRMS+750 kr / år
- PRINT259 kr / år