Arc’teryx Khard Multicam 45

Khard er en «daypack» laget av den kanadiske produsenten Arc’teryx under LEAF-labelet; en serie produkter laget for såkalt «law enforcement & armed forces». Altså militær og politi. Denne modellen er utstyrt med Velcro®-innerstoff, som gjør det mulig å feste alt mulig som vil henge fast i velcro. Vi valgte å teste Khard fordi vi ønsket å utstyre den med en såkalt «photoblock», og bruke den som fotosekk. Dette er altså i all hovedsak en test av en modifisert fotosekk, og ikke av Khard som dagstursekk.

Fotosekker er et kapittel for seg selv. Det finnes utallige leverandører på dagens marked, og prisene ligger hovedsaklig i det øvre sjiktet. Produsentene lover gull og grønne skoger, men erfaringsmessig har de aller fleste mer peiling på markedsføring enn de har på å faktisk lage holdbare sekker som tåler tøff bruk.

Bakgrunn
Som profesjonell fotograf har jeg brukt endel sekker opp gjennom årene. Alt startet med ulike Lowepro-modeller som alle så ut som en firkantet boks med skulderstropper. Ingenting vondt å si om kvaliteten på «ryggskapene», men de så mildt sagt latterlige ut. Mye har dog skjedd med Lowepro de siste årene, og de har blant annet lansert en modell som bærer navnet Photo Sport. Denne ser uten tvil grei ut, selv om jeg er skeptisk overfor holdbarheten til alle ryggsekker med såpass tynt ytterstoff.

Etter hvert ble ryggskapet nedgradert til hjemmelagring, og jeg byttet til Dakine Sequence. Ålreit bærekomfort og plassutnyttelse, men elendig kvalitet – noe som egentlig gjelder samtlige Dakine-produkter jeg har brukt. Dakine bærer preg av masseproduksjon der holdbarhet ikke står i fokus, men det skal nevnes at Sequence har blitt oppgradert (og forhåpentligvis forbedret) de siste årene.

Dakine-sekken ble altså kastet på sjøen (i søppelbøtta), og jeg gikk til anskaffelse av en F-Stop Satori. F-Stop er et merke som de siste årene har entret markedet tungt på både naturfoto og sportsfoto med sin mountain series, og for noen år siden satt jeg i et møte i Stockholm med gründeren av F-Stop. Han spanderte middag på et knippe sportsfotografer i et forsøk på å kartlegge behovet til skandinaviske kunder. Visjonene var klare: De skulle bli størst, og jeg fikk en litt snikende følelse av at også her ville produktene bære preg av kostnadsbesparelse og billige løsninger. F-Stop har siden den gang knyttet til seg en lang rekke fotografer med stor respekt i miljøet, og blitt en klar tungvekter både på funksjon og smarte løsninger. De har uten tvil gjort noe riktig, uten at det nødvendigvis sier noe om kvaliteten.

For min egen del falt valget på Satori (som nå har gått ut av sortimentet og blitt erstattet av modellene Shinn og Sukha på henholdsvis 70 og 80 liter) på grunn av plassen. Dette var en stor sekk, og jeg fikk med meg mye annet i tillegg til foto-blocken. Satori gjorde jobben, men jeg fikk aldri den ordentlige godfølelsen. Hovedsaklig på grunn av løsningene, som virket litt enkle og bar preg av maskinell masseproduksjon.

Bærekomforten var fin i starten, men etter litt tids bruk mistet sekken den stivheten som kreves både vertikalt og sideveis av en såpass stor sekk når den er lastet tungt. Jeg fikk også rett i mine antakelser om at kvaliteten ikke var av toppklasse. Sømmer på smådetaljer ga seg, og stoffet inni sekken krympet som følger av et par uforutsette regnskurer. Sistnevnte gjorde at aluminiumsrørene innvendig ikke lenger passet i «folderen» sin. Da den ene sømmen på skulderstroppen begynte å gi seg samtidig som løftestroppen røk, rant begeret over. Jeg måtte prøve å finne en sekk som tålte mer enn noen værharde turer i røff villmark.

Laget for krig (og kresne fotografer)
Da jeg startet med sondering av markedet, havnet jeg raskt inn på sider fra produsenter av militærutstyr. Etter å ha brukt Arc’teryx LEAF Combat Pant og LEAF Khyber 80 til turbruk i noen år, visste jeg at produktene uten tvil var av militær standard. Enkelt og greit laget for å tåle juling, og jeg tok det for gitt at dette også gjaldt øvrige produkter i sortimentet.

Da jeg støtte på dagstur/stridssekkene til LEAF, fanget Khard raskt interessen min. Jeg tok kontakt med den norske forhandleren Equipnor/Norsegear, som ordnet meg et testeksemplar av mellomstørrelsen på 45 liter. 60-literen er i utgangspunktet designet for transport av våpen, noe som i og for seg ikke er et drawback hvis man har behov for å eksempelvis lagre tripod inni sekken for bedre vektfordeling. 45-literen på sin side rommer derimot fint en photoblock, og løsningen ble å ta medium-blocken fra F-Stop-sekken og plassere den i Khard.

Siden innerveggene på Khard har Velcro®-fester, kan man selvsagt lage sin egen løsning hvis man eksempelvis besitter innmat fra en gammel sekk med Velcro. Her er mulighetene store hvis man er litt kreativ.

Smarte løsninger og usaklig bra komfort
Khard har kun ett hovedrom, og tilgangen til dette sikres fra topplokk, fra siden, eller ved å zippe opp hele sekken. Dette bestemmes enkelt ved plassering av glidelås. Enkelt, idiotsikkert og holdbart samtidig som man slipper ørten rom og unødvendig mange glidelåser. Foruten hovedrommet, har sekken to siderom, hovedsaklig laget for vannsystemer på henholdsvis 3 liter (Camelbak) med utgang for drikkeslange og/eller 1 liters drikkeflaske. Det funker selvsagt å bruke disse rommene til andre ting enn væske, og jeg har for det meste hatt en lett vindjakke og varmt hodeplagg liggende der for rask tilgjengelighet. Det finnes ellers et rom i topplokk og et dypere rom under topplokk som begge er tiltenkt småstæsj. Sekken har utallige festepunkter, strikkfeste foran og reimer foran og på sidene.

Det er ingen tvil om at bæresystemet til Arc’teryx er i en klasse for seg selv. Ingen annen sekk fylt til randen med tungt fotoutstyr har vært så deilig å bære som Khard. Den sitter som støpt, og det finnes ikke antydning til ubehageligheter, selv på lengre gåturer i ulendt terreng. Dette mye takket være lettvektssystemet som Arc’teryx kaller for C² suspension.

Skulderstroppene er forholdsvis tynne, men også brede og med en tynn og behagelig padding. Dette sparer vekt, samtidig som det gir en fin fordeling av belastning. Khard har ellers såkalte «quick release»-spenner nederst på skulderstroppene, sånn at man raskt kan få av seg sekken hvis man befinner seg i en knotete og trang situasjon. Hovedsaklig designet for strid, men like fullt nyttig både i krevende natur- og sportsfotografisituasjoner der målet er å holde en lav profil og/eller ikke bli oppdaget.

Småflaut for fotosekkprodusentene
Etter å ha brukt Khard i over seks måneder er det egentlig ikke så mye annet å si enn at det er den råeste «fotosekken» jeg noensinne har borti. Både når det gjelder komfort, slitestyrke og løsninger. Den går F-Stop en høy gang, og er ikke i nærheten av å være sammenliknbar med de øvrige merkene jeg har vært borti. Det at Khard ikke er laget for foto sier vel på mange måter det meste, og at en produsent av militærmateriell skal danke ut merker som kun jobber med å lage fotosekker er jo litt ironisk.

Nå hører det med til historien at Arc’teryx som nevnt ikke tilbyr innmat, og at man altså må kjøpe photoblock et annet sted (hvis man ikke mekker selv). Det gjør at hele «modde-prosjektet» blir relativt kostbart sammenliknet med å bare kjøpe en vanlig fotosekk. Men er man stæsjhore med mye spenn, er det liten tvil om at dette mildt sagt er verdt pengene. Bruker du utstyret ditt hardt, vil jeg gå så langt som å kalle løsningen et must.

Ellers: Skulle du ha behov for å bruke sekken som dagstursekk, er den selvsagt også fantastisk til det.

Arc’teryx LEAF Khard:

Vekt: 2 kg

Farge: Multicam (kommer også i fargene «wolf» og «crocodile»).

Pris: 3199,-

Testsekken vi brukte ble levert av Equipnord / Norsegear.

Arc'teryx Khard Multicam 45
SlitestyrkeBæresystemDesignSmarte løsninger
PrisKrever modding til fotobruk
5.0Score
Leservurdering 9 Stemmes